Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.
x
X
ZAPLANUJ SWÓJ SPACER
TEATR IM. JULIUSZA OSTERWY
ul. Gabriela Narutowicza 17
W 1884 roku, po kilkunastu latach starań, powstaje z inicjatywy lubelskich przedsiębiorców, ziemian i inteligencji spółka „Teatr Lubelski”, która postanawia przy ówczesnej ulicy Namiestnikowskiej wznieść nowy gmach teatru według projektu Karola Kozłowskiego. Po niespełna dwóch latach – w lutym 1886 roku – następuje otwarcie gmachu, który od tej pory staje się najważniejszym punktem na teatralnej mapie miasta.
Lublin: Teatr im. Juliusza Osterwy
W 1921 roku ówczesny Teatr Wielki zostaje przejęty przez miasto, by do 1948 roku funkcjonować pod nazwą Teatr Miejski. Okres międzywojenny (poza jednosezonowym epizodem dyrekcji Stanisławy Wysockiej 1926-1927) to czas stałej walki o publiczność i przetrwanie. W 1933 roku władze miasta zamykają teatr i do wybuchu II wojny światowej z gmachu korzysta w ramach umowy z miastem Teatr Wołyński z Łucka. W czasie II wojny światowej w budynku działa niemiecki Stadttheater Lublin. W lipcu 1944 roku teatr wraca w polskie ręce, od 1949 roku jest siedzibą Teatru im. Juliusza Osterwy.
Inicjatywa wybudowania w Lublinie nowego gmachu teatru zimowego, który mógłby zastąpić mały i niewygodny Teatr Makowskich (dzisiejszy Teatr Stary), pojawiła się już w latach 60-tych XIX wieku. Miejscowa prasa pisała w 1877 roku, że "już od dawna Lubliniacy użalali się i użalają na rozmaite niedogodności teraźniejszego teatru" (chodzi o teatr przy ul. Jezuickiej, dzisiejszy Teatr Stary). W kolejnych latach z inicjatywy browarników – braci Adolfa i Juliusza Fricków zostają zakupione grunty i rozpisany konkurs na budowę gmachu nowego teatru zimowego. Założona w 1884 roku przez lubelskich przedsiębiorców, ziemian i reprezentantów inteligencji spółka „Teatr Lubelski” przystąpiła do budowy nowego gmachu na gruntach pokapucyńskich u zbiegu trzech ulic: Gimnazjalnej (dziś Kapucyńska), Namiestnikowskiej (dziś Narutowicza) i Szpitalnej (dziś Peowiaków) według wyłonionego w konkursie projektu Karola Kozłowskiego, pracami kierował Marian Jarzyński.
6 lutego 1886 nastąpiło uroczyste otwarcie nowego Teatru Zimowego w Lublinie, na inaugurację zagrano jednoaktówkę Aleksandra Fredry Nikt mnie nie zna (rzecz dzieje się w podlubelskiej Wieniawie) i pierwszy akt Halki Stanisława Moniuszki.
Gmach wzniesiono w stylu nawiązującym do włoskiego i francuskiego renesansu. Zachowana do dnia dzisiejszego widownia mogła wówczas pomieścić do 671 widzów, w budynku istniały również sale redutowe, które szybko stały się miejscem. Teatr zaczął funkcjonować jako najważniejsza scena w mieście – z czasem zaczyna być określany jako Teatr Wielki. Pomimo prób i planów nie udało się nadać mu stałego charakteru – dyrektorzy (z nielicznymi wyjątkami) zmieniali się w zasadzie co roku, w repertuarze obok dramatów dużą rolę odgrywały operetki i opery.
W 1914 roku po wybuchu I wojny światowej Teatr zostaje zamieniony na kilka miesięcy w szpital wojskowy – jest to jedyny okres w dziejach budynku, gdy nie służył on sztuce scenicznej. W 1921 roku miasto Lublin przejmuje od spółki „Teatr Lubelski” scenę i powołuje do życia Teatr Miejski. W okresie międzywojennym ważnym epizodem była niespełna sezonowa dyrekcja Stanisławy Wysockiej i Ryszarda Wasilewskiego, kiedy to na krótko Lublin stał się miejscem ważnych poszukiwań artystycznych.
W 1933 roku miasto zlikwidowało Teatr Miejski i wydzierżawiło budynek Teatrowi Wołyńskiemu z Łucka, który miał dwa razy w miesiącu dawać w nim przedstawienia. Sytuacja ta utrzymała się do 1939 roku, kiedy to w gmachu zaczęto tworzyć pod kierunkiem Janusza Strachockiego Teatr Centralnego Okręgu Przemysłowego im. Juliusza Słowackiego. Po kilku premierach we wrześniu i październik 1939 roku Niemcy zamknęli teatr, który do lipca 1944 roku służył jako miejsce, gdzie grano wyłącznie niemieckie przedstawienia.
W 1944 roku w teatrze zaczyna działalność Zrzeszenie Aktorskie kierowane przez Irenę Ładosiówną i Józefa Klejera, w październiku połączone z Teatrem I Armii Wojska Polskiego w Teatr Wojska Polskiego. Po wyjeździe Teatru WP z Lublina w marcu 1945 roku w gmachu ponownie zaczyna działać Teatr Miejski, który w 1949 roku zostaje upaństwowiony (jako ostatni teatr w kraju), wtedy też, zgodnie z wolą zespołu aktorskiego przyjmuje imię Juliusza Osterwy.
W okresie PRL funkcję dyrektora pełnili m. in. Karol Borowski, Antoni Różycki, Maksymilian Chmielarczyk, Jerzy Torończyk, Kazimierz Braun, Ignacy Gogolewski, na jego deskach grali m.in. Halina Buyno-Łoza, Zofia Kucówna, Józef Kondrat, Antoni Fertner, Wiesław Michnikowski, Stanisław Mikulski, Jan Machulski, Jan Świderski. Lata 90-te były dla teatru dość niespokojne – szukano nowych sposobów (nie zawsze szczęśliwych) funkcjonowania teatru w mieście – efektem tego był m.in spadek frekwencji. W 2000 roku funkcję dyrektora naczelnego objął Krzysztof Torończyk, który pełni ją do dziś.
Dyrektorem artystycznym w latach 2000-2011 był Krzysztof Babicki, któremu udało się odbudować zaufanie widzów. Obecnie funkcję tę pełni Artur Tyszkiewicz. W ostatnich latach teatr został gruntownie odnowiony, w holu urządzone zostało niewielkie muzeum teatralne, w którym można zapoznać się z przeszłością sceny. Na remont czeka jeszcze skrzydło od ulicy Kapucyńskiej, gdzie w dawnej sali Towarzystwa Muzycznego, a później Filharmonii Lubelskiej ma powstać mała scena Teatru im. J. Osterwy.
CZYTAJ DALEJ
CIEKAWOSTKI
► Jedną z przyczyn wzniesienia nowego teatru był fakt, że przy ulice Jezuicka i Dominikańska, u zbiegu których stał Teatr Makowskich były "wąziutkie, prawie bez chodników i niemożliwe do zawrócenia ekwipażem".
► Karol Kozłowski – architekt, który zaprojektował lubelski teatr, ma w swoim dorobku również projekty teatru w Mińsku (dzisiejszego Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały) oraz pierwotnego kształtu budynku Filharmonii Warszawskiej.
► Na początku XX wieku zaczęto powszechnie używać jako nazwy sceny określenia Teatr Wielki.
► W czasie dyrekcji Stanisławy Wysockiej w sezonie 1926/1927 w lubelskim Teatrze Miejskim miała miejsce jedna z pierwszych realizacji Dziadów odchodząca od kształtu inscenizacyjnego opracowanego przez Stanisława Wyspiańskiego. Niestety problemy finansowe nie pozwoliły Wysockiej nawet na dokończenie sezonu, a Lublin zapisał się w jej pamięci jako „miasto jakieś dziwne”, w którym „inteligencji mało”.
► 1 września 1939 roku na inaugurację sezonu 1939/1940 Teatru Centralnego Okręgu Przemysłowego im. Juliusza Słowackiego zagrano farsę Romana Niewiarowicza pod tytułem… Dlaczego zaraz tragedia?
► Na deskach sceny przy ul. Narutowicza swoją ostatnią w życiu rolę teatralną zagrał Stefan Jaracz (w październiku 1939 roku wystąpił jako Topolski w Lekkomyślnej siostrze Włodzimierza Perzyńskiego).
► Na deskach sceny przy ulicy Narutowicza 28 lipca 1944 roku miał miejsce pierwszy polski spektakl w Lublinie po zajęciu miasta przez Armię Czerwoną – Śluby panieńskie Aleksandra Fredry w reż. Władysława Krasnowieckiego Teatru I Armii Wojska Polskiego, a 12 sierpnia 1944 – pierwsza premiera w polskim teatrze po zakończeniu okupacji niemieckiej – Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej w reż. Ireny Ładosiówny w wykonaniu Zrzeszenia Aktorskiego działającego w Teatrze Miejskim.
► W latach 60-tych XX-wieku żeńska część publiczności dzieliła się na miłośniczki dwóch „panów M.” – Stanisława Mikulskiego i Jana Machulskiego.
CZYTAJ DALEJ
WAŻNE DATY
► Data powstania: 6 lutego 1886 r.
► 1866 – na łamach „Kuriera Lubelskiego” pojawiają się pierwsze głosy wzywające do budowy w Lublinie gmachu nowego teatru.
► 1875 – w lubelskiej prasie opisany zostaje pomysł wybudowania teatru na terenach dawnych ogrodów OO. Kapucynów, przy ul. Namiestnikowskiej (dziś Narutowicza).
► 1880 – Jan Junczys działający w imieniu Adolfa i Juliusza Fricków – właścicieli browaru przy ul. Misjonarskiej – występuje do władz guberni lubelskiej z prośbą o sprzedaż części placu pokapucyńskiego w celu zbudowania tam teatru.
► 1882 – ogłoszenie konkursu na projekt budynku nowego teatru zimowego w Lublinie, I nagrodę zdobywa warszawski architekt Karol Kozłowski.
► 2 lipca 1884 – zawiązanie spółki cywilnej „Teatr Lubelski”.
► 1884-1886 –budowa gmachu nowego teatru w Lublinie.
► 6 lutego 1886 – uroczyste otwarcie nowego Teatru Zimowego w Lublinie.
► 21 i 23 marca 1891 – na deskach lubelskiego teatru gościnnie występuje Helena Modrzejewska.
► 1921 – powstanie Teatru Miejskiego w Lublinie – gmach zostaje odkupiony od spółki „Teatr Lubelski” przez miasto Lublin.
► 1926-1927 – dyrekcję na jeden (niepełny) sezon obejmuje Stanisława Wysocka (wspólnie z Ryszardem Wasilewskim), która realizuje w Lublinie ważne premiery (m.in. Dziady wg Adama Mickiewicza, Sen nocy letniej Williama Szekspira i Betsabę Emila Zegadłowicza).
► 1933 – Teatr Miejski w Lublinie zostaje zlikwidowany, miasto traci stały zespół teatralny, budynek zostaje wynajęty Teatrowi Wołyńskiemu z Łucka.
► Sierpień 1939 – ogłoszono powstanie w Lublinie Teatru Centralnego Okręgu Przemysłowego im. Juliusza Słowackiego, do Lublina zjeżdżają aktorzy mający podjąć w nim pracę (m. in, Krystyna Feldman, Irena Ładosiówna, Aleksander Bardini).
► Wrzesień-październik 1939 – po zajęciu miasta przez Niemców Teatr na krótko wznawia działalność – pod kierunkiem Stefana Jaracza przygotowane zostają dwie premiery: Majster i czeladnik Józefa Korzeniowskiego oraz Lekkomyślna siostra Włodzimierza Perzyńskiego. W listopadzie Niemcy przejmują Teatr, który staje się sceną „Nur für Deutsche”.
► 1941 – w gmachu zaczyna działać Stadttheater Lublin.
► 22-27 lipca 1944 – po ucieczce Niemców z Lublina budynek Teatru zostaje zajęty przez grupę polskich aktorów z Ireną Ładosiówną i Józefem Klejerem na czele.
► Październik 1944 – włączenie lubelskiego Zrzeszenia Aktorskiego do Teatru Wojska Polskiego i przejęcie gmachu przez niego gmachu Teatru Miejskiego.
► 29 października 1944 – inauguracja działalności Teatru Wojska Polskiego w Lublinie premierą Wesela Stanisława Wyspiańskiego w reż. Jacka Woszczerowicza.
► Styczeń 1945 – wyjazd Teatru Wojska Polskiego z Lublina.
► Luty 1945 – powołanie Teatru Miejskiego w Lublinie pod dyrekcją Antoniego Różyckiego i Karola Borowskiego.
► 18 sierpnia 1949 – upaństwowienie Teatru Miejskiego (jako ostatniego w kraju), przyjęcie zgodnie z wolą zespołu imienia Juliusza Osterwy. Od tej pory roku teatr działa pod nazwą Teatr im. Juliusza Osterwy (w okresie PRL nazwę poprzedza przymiotnik „Państwowy”).
► 1958-1971 – dyrekcja Jerzego Torończyka, w zespole występują m. in. ulubieńcy publiczności – Jan Machulski i Stanisław Mikulski.
► 1961 – inauguracja sztuką Na pełnym morzu Sławomira Mrożka małej sceny „Reduta” (zamkniętej ostatecznie na początku XXI wieku z powodu niespełniania przez tę scenę wymogów bezpieczeństwa.
► 1967-1974 – kierownikiem artystycznym, a od 1971 roku również dyrektorem naczelnym zostaje Kazimierz Braun, lubelski Teatr staje się jedną z ważnych poszukujących scen w Polsce, uznanie zdobywają m.in. spektakle Brauna wg Tadeusza Różewicza (Akt przerywany, Przenikanie, Kartoteka) i Cypriana Norwida (Kleopatra i Cezar, Za kulisami).
► 1980-1985 – funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego pełni Ignacy Gogolewski.
► 2000 – dyrektorem naczelnym zostaje Krzysztof Torończyk, a artystycznym Krzysztof Babicki.
► 2011 – funkcję dyrektora artystycznego obejmuje Artur Tyszkiewicz.
CZYTAJ DALEJ
CIEKAWE POSTACI
Józef Puchniewski
Karol Hoffman
Helena Modrzejewska
Felicjan Feliński
Henryk Morozowicz
Henryk Halicki
Józef Grodnicki
Stanisław Dąbrowski
Stanisława Wysocka
Stefan Jaracz
Juliusz Osterwa
Irena Ładosiówna
Józef Klejer
Halina Buyno
Jacek Woszczerowicz
Antoni Różycki
Karol Borowski
Józef Kondrat
Maksymilian Chmielarczyk
Jerzy Torończyk
Stanisław Mikulski
Jan Machulski
Adam Hanuszkiewicz
Kazimierz Braun
Ignacy Gogolewski
Aleksander Aleksy
Włodzimierz Wiszniewski
Piotr Wysocki
Roman Kruczkowski
Andrzej Rozhin
Krzysztof Torończyk
Krzysztof Babicki
Artur Tyszkiewicz
CZYTAJ DALEJ
BIBLIOGRAFIA ORAZ LINKI
► Stefan Kruk, Życie teatralne w Lublinie (1782-1918), Lublin 1982.
► Stefan Kruk, Teatr Miejski w Lublinie 1918-1939, Lublin 1997.
► Jego siła nas urzekła… Szkice i wspomnienia z dziejów lubelskiego teatru, pod red. Alojzego L. Gzelli, Lublin 1985.
► www.teatrosterwy.pl/pl,0,s198,historia.html